Slik unngår du de dummeste tabbene i søknaden



Noen formuleringer virker geniale i søknaden. Ja, rett og slett unike. Du har en klar forventning om at nettopp disse linjene vil gjøre at du skiller deg ut i bunken av søkere til drømmejobben. Men… mange bruker de samme klisjeene og gjør de samme feilene i søknadene, og disse er det verdt å unngå.

Av Ulla Oppermann Blankholm, Blankholm Kommunikation

I løpet av sine åtte år hos Holm Kommunikation leste Pia Hammershøy Splittorff utallige søknader fra personer som ”brant for kommunikasjon” og hadde ”en skarp penn”, og som egentlig skulle vært blant de ypperste til å skrive og uttrykke seg. Søknadene bar dessverre preg av de samme feilene – gang på gang.

”I søknadene jeg har lest gjennom årenes løp, er det ofte de samme nybegynnerfeilene som går igjen: Feil, overdrivelser, klisjeer og tomprat. Folk sender altså fremdeles søknader med stave- og copy/paste-feil, og en del tyr til slitte vendinger og snikksnakk. Da jeg var byråansatt, fikk jeg på et tidspunkt en søknad fra en nyutdannet kandidat som brukte halve søknaden til å fortelle om viktigheten av kommunikasjon for danske bedrifter,” sier Pia Hammershøy Splittorff, som i dag er Vice President for Global PR & Communication hos Georg Jensen.

I virkeligheten var det ifølge Pia Hammershøy Splittorff bortkastede ord, for dette visste hun jo godt fra før. Hun ville heller ha hørt om hvilke virksomheter søkeren kunne tenkt seg å jobbe for, eller hvilke kommunikasjonsdisipliner hun syntes var interessante.

Ikke kopier virksomhetens verdier

Pia Hammershøy Splittorff mener i tillegg at man må unngå å ta avskrift av virksomhetens hjemmeside, fordi dette er en misforstått måte å bruke søknaden på. Hvis det for eksempel står på hjemmesiden at virksomheten ”setter kunden i sentrum”, så er det en veldig dårlig idé og alt for lett å gjennomskue å skrive: ”Jeg setter kunden i sentrum”. Bruk heller denne kunnskapen til å fremheve hvordan du selv har arbeidet ut fra samme mantra.

”Bruk heller ikke for mange adjektiver som for eksempel ”dynamisk”, ”skarp” og ”teamplayer” til å beskrive deg selv. "Don’t tell it, show it" er fremdeles en god tommelfingerregel. Du skal også droppe utbrukte klisjeer. Vi har sett for mange søkere som ”brenner” for det ene eller det andre, er flinke til å ”sjonglere med flere baller i luften” eller som ”håper å utdype søknaden nærmere i en personlig samtale”, sier Pia Hammershøy Splittorff.

Ikke bli påtatt kreativ

Vær likevel oppmerksom på at du ikke beveger deg helt over i den andre enden og blir for kreativ i forsøket på å unngå klisjeer. Det har noen gjort ved å lage seg et eget språktema, for eksempel basert på sirkus-sjargong – eller som Pia Hammershøy Splittorff nevner: Et jakt-tema: ”Jeg har satt startskuddet for jakten på et halvt års praksis… og jeg har kanonen ladet med sterk analytisk og metodisk kompetanse… Jeg har et praksisopphold ved Holm Kommunikation i sikte og ser frem til å høre fra dere.”

Den PR-ansvarlige i Georg Jensen innrømmer likevel at det er en smakssak, men at temaer fort kan komme til å virke anstrengte.

Pia Hammershøy Splittorff mener også at man bør unngå overdrivelser i søknaden. Særlig som nyutdannet, når man kan stå overfor en sterk og mer erfaren søkermasse, kan man ha en tendens til å overdrive og blåse opp CV-en, men hun understreker at alle må unngå overdrivelser. Vær også forsiktig med referanser hvis du for eksempel kjenner noen i virksomheten du søker hos.

”Det kan fungere godt, men skal brukes med stor varsomhet. Innledninger som ”Jeg er blitt henvist av XX” gir ikke inntrykk av en person som aktivt og ut fra god og genuin interesse for virksomheten har valgt å søke jobb nettopp der,” sier Pia Hammershøy Splittorff, som mener at man i stedet kan nevne referansen sekundært, for eksempel ved å skrive at personen har fortalt mye positivt om virksomheten.

Å søke jobb er en vanskelig disiplin

Selv om det er lett å peke på hva man i hvert fall ikke skal skrive i en søknad, mener Pia Hammershøy Splittorff at det er viktig å nevne at det faktisk er en veldig vanskelig øvelse å skrive en god søknad – selv for dyktige og erfarne tekstforfattere.

”For helt nyutdannede kandidater kan det også være litt av et mareritt å søke jobb, fordi man av gode grunner ikke har så mye konkret arbeidserfaring og innhold å legge inn i teksten. Derfor tyr mange nettopp til de samme klisjeene, vendingene og tradisjonelle måtene å skrive søknaden på - det er rett og slett en krykke som kan lene seg på,” sier Pia Hammershøy Splittorff og fortsetter:

”Det krever langt flere krefter og hodebry å løsrive seg fra klisjeene, og dette med å sette ord på seg selv og beskrive sin egen personlighet skriftlig er både en utfordring og samtidig noe som de fleste ikke har særlig erfaring med. Det er jo faktisk bare i en jobbsøkingssituasjon at man har bruk for å gjøre det. Så klisjeene er den enkle, men ikke særlig optimale løsningen.”

Du risikerer å signalisere at du ikke har tatt deg bryet

Problemet med de klisjefylte søknadene er ifølge Pia Hammershøy Splittorff at de fleste arbeidsgivere – ikke minst på kommunikasjonsområdet som hun arbeider med – gjerne vil se det stikk motsatte når de åpner søknaden din. De vil helst lese en velskrevet og original søknad.

”Man vil gjerne oppleve hvilken person og faglighet som gjemmer seg bak søknaden, nysgjerrigheten skal pirres, og man skal kunne huske søkeren når man er ferdig med å gjennomgå bunken med kanskje flere hunder kandidater,” sier hun.

Dette stiller store krav til teksten, som i utgangspunktet bare må fylle én side, men hvis søknaden er fylt med feil og floskler, står man altså svakt når det blir innkalt kandidater til intervju. En søknad av den typen er for de fleste mottakere et tegn på at søkeren ikke har tatt seg bryet, og det er i følge Pia Hammershøy Splittorff det aller verste signalet man kan sende.

Publisert 2014-04-29
Annonse: