Slik treffer du riktig med din stillingsannonse
Stillingsannonser vurderes meget grundig av leserne
Søkerne ønsker faktisk å skape seg et bilde av virksomheten og stillingen på få sekunder. De reagerer positivt på bruken av visuell kommunikasjon.
Den skaper en avgjørende helhet og søkeren reagerer positivt på annonsen. Følger du vår guide, får du det beste utgangspunkt til suksess.

DET VISUELLE
Kandidater søker først og fremst etter å få magefølelse for om stillingen eller virksomheten er noe for dem. Selv velkjente virksomheter opplever at de får økt oppmerksomhet når det visuelle er gjennomtenkt.
Du får flere klikk og økt oppmerksomhet ved envendelse av visuelle instrumenter.

DEG NÆRVÆRENDE

Hele 84% av Jobindex-brukere foretrekker å søke jobb hos virksomheter med bilder i annonsen.
Velvalgte bilder og videoer gir oppmerksomhet og signaliserer imøtekommenhet.
Husk da, såvidt det er mulig, å unngå innkjøpte bilder, da disse oftest oppfattes som utroverdige.

INTERESSEN ØKES BÅDE
HOS UKJENTE OG KJENTE VIRKSOMHETER
Kandidater ønsker en arbeidsplass hvor de kan utvikle seg.
Ved bruk av visuelle virkemidler synliggjør du bedre stillingens karakter og virksomhetens verdier.
For ukjente virksomheter vil en logo i seg selv ikke øke interessen, og selv hos kjente virksomheter vil velvalgte bilder/videoer gi positive utslag.

VIRKSOMHETENS IMAGE KAN
BLI FORSTYRRET AV STILLINGSANNONSEN
Søkerne leser alltid mellom linjene.
En dårlig utført stillingsannonse kan gi et galt bilde av virksomheten. Den kan fremstå som nedstøvet og uambisiøs.
En vel utført stillingsannonse kan utstråle utvikling, vilje og en imøtekommende kultur.
Bruk derfor de visuelle virkemidler som passer best til situsjonen.

AV STOPP-EFFEKTEN

Blikkfang i strømmen av annonser forsterkes ytterligere med et bilde.
Dersom ikke kandidaten stopper opp hos deg straks, er sjansen stor for at de konsentrerer seg om dine konkurrenter istedet.
Det tar kun ett sekund å skrolle videre til neste annonse – det visuelle er kanskje viktigere enn du tror.

VIL KOMMUNISERE

De visuelle virkemidler må ikke skape uklarheter. Og du får ikke mer gjennomslag ut av å anvende alt på en og samme gang – tvert imot kan det ødelegge forståelsen.
Møt din målgruppe med den sammenheng mellom bilder og tekst som gagner relevans og forståelse.
I spesialoppsettet som brukeren ser i søkeresultatsiden skal du fokusere på stillingen. Når kandidaten har klikket seg inn på selve stillingsannonsen, kan du fremheve flere saker som for eksempel verdier, kultur, oppgavene, teamet og utviklingsmuligheter.

DET SKRIFTLIGE
Jo mer konkret du kan være i stillingsannonsen, jo snarere skaper søkeren seg et bilde av om stillingen er relevant.
Husk også å oversette slitte klisjeer til ord og uttrykk som forteller noe om stillingen, kandidaten eller dere som virksomhet.
Søkeren har kanskje allerede en lignende jobb, så hvorfor skal han eller hun si seg opp og søke stilling hos deg?

BRUK DEN VIKTIGSTE
PLASSEN KORREKT
Starten på en stillingsannonse er avgjørende for om søkeren leser videre
Gi derfor stillingsannonsen en presis og lettforståelig stillingstittel i overskriften og bruk de første par linjer/underoverskrifter til å fortelle det beste om stillingen eller arbeidsplassen.
OBS! Unngå å anvende interne/kreative stillingstitler samt generellt innledninger som ”Søker du nye utfordringer?”

AV STILLINGEN

Gi søkeren et helhetsbilde av stillingen og fokuser på konkrete arbeidsoppgaver og ansvarsområder, spesielt hvis du er i en mindre kjent virksomhet.
Beskriv hvordan hverdagen vil se ut for kandidaten, om det er fremtidsperspektiver i stillingen. Avsnittet skal fylle minst ¼, men helst 1/3 av stillingsannonsen.

SETT REALISTISKE
FORVENTNINGER TIL KOMPETANSE
Vær realistisk i dine ønsker til faglig kompetanse og personlige egenskaper.
Sett opp 2-4 faglige kompetanser og velg noen som er unike for akkurat denne stillingen i din virksomhet. Unngå f.eks. å søke etter en regnskapsassistent med ”sans for tall”, ettersom man selvfølgelig har det når man velger å arbeide med regnskap.
Hvis du vil ha med de personlige egenskaper som er viktig for å lykkes i stillingen, så velg dem nøye. Vær realistisk i dine ønskemål om faglig kompetanse og personlige egenskaper.

DERES KULTUR

Over tid kan din virksomhets image påvirkes via stillingsannonsen. Så fortell om avdelingen, deres kultur, visjoner og strategier og kom gjerne inn på de mykere verdier.
Og hvilke goder har parsoalet utover lønn?
Link eventuelt til deres hjemmeside dersom dere har samlet all informasjon der.

GJØR DET LESEVENNLIG
OG ANVEND MEDIET
Skriv korte setninger og korte avsnitt, maks 3-4 linjer.
Gi hvert avsnitt en fortellende overskrift.
Benytter du punktform, så sett ikke opp mer enn fem i hvert avsnitt. Unngå passive formuleringer og bruk ”du” istedetfor ”man” eller ”den rette kandidat”.
Bruk relevante linker i stillingsannonsen til å fortelle det du ikke har plass til i brødteksten eller som en service til kandidatene. F.eks. årsrapporten, presseomtale, et kort eller reiseplanen.