Kjenner du igjen varselsignalene?


Har du koll på varningssignalerna?

Flere og flere ansatte føler seg presset. Studier viser at nesten hver tiende av alle fagfolk føler seg psykisk dårlig på grunn av jobben.

Hedengren Media

Erik Larsson
Hedengren Media


I avisen Chef, påpeker professor Marie Åsberg at situasjonen egentlig er mer bekymringsfull enn så. Antallet sykefravær øker sammenhengende og ikke minst når det gjelder utmattelsessyndrom og andre stressrelaterte sykdommer.

I henhold til SCB, har sykefraværet i forbindelse med stress, doblet siden 2010. Det betyr at problem som uro, angst, søvnproblem, utmattelsessyndrom og depresjon i dag er den største grunnen til sykefravær som varer lenger en fjorten dager.

I følge Marie Åsberg, er det først og fremst de medarbeidere som ansees være dyktige, engasjerte og kreative som blir syke av stress og føler seg utmattet. Det finnes med andre ord anledning til å på alvor diskutere den vanlige arbeidskulturen som oppmuntrer til overtid og at man skal være tilgjengelig på kvelder og helger – ja til og med på ferien.

Mange som er stresset på jobben, har også fullt opp på fritiden og har i begge tilfellene en utfordring i å finne balanse mellom prestasjon og bedring. I følge psykologen Jelena Almazan, kan man ofte identifisere tre oppførsler som har en tydelig forbindelse med stressproblematikken:

  • Hastig oppførsel – å være utålmodig, holde høyt tempo og ha mange jern i ilden.

  • Perfeksjonisme – å alltid ville gjøre sitt ytterste og ha full kontroll (vanlig hos personer som søker bekreftelse gjennom prestasjoner).

  • Vanskelig å sette grenser og si nei – å alltid stille opp for andre, fikse saker og en vilje til å være imøtegående.

For den som ikke klarer å skape balanse mellom aktiviteter og gjenoppretting, kommer søvnproblem, depresjon og andre varselsignal heller før enn senere. Da er det på høy tid å bytte spor og se til å fylle på med ny energi uansett om det er søvn. mosjon, sosiale aktiviteter eller avspenningsøvelser.

Problemet er at mange velger bort disse «energi-kicker» når de behøves som mest. Det gjør at de energislukende aktivitetene – jobb, uro, prestasjonskrav, kontrollbehov etc. – ubønnhørlig tar over. Går den prosessen for langt, slår kroppen seg vrang. I følge Jelena Almazan, gjelder det først og fremst få orden på sin søvn – et problem som stort sett hver fjerde svensk lider av. Har man et for høyt spenningsmodus på jobben, resulterer det nesten alltid i søvnproblem. Da er det lett å havne i en vond sirkel: brist på søvn leder til økt stressbelastning som videre leder til ytterligere søvnforstyrrelser som igjen leder til kronisk stresstilstand – og så videre...

Et annet tips er regelbundet å legge inn korte pauser, gjerne med avspenningsøvelser i løpet av arbeidsdagen. Se også til å slappe av ordentlig noen timer før du går til sengs. Det letter om du skaffer deg rutiner på kvelden – dusj, legg klær i ordning, ta hånd om blomstene eller hva som helst som får en på andre tanker.

Nå handler ikke stress bare om å ha for mye å gjøre, det er ganske vanlig for alle og enhver i blant. Det blir et problem når man føler at man ikke lenger er herre over sin egen situasjon.

Det finnes mange varselsignaler og noen av de vanligste er:

  • Forstyrret søvn

  • Kronisk trøtthet

  • Synkende humør

  • Dårlig hukommelse

  • Konsentrasjonsvanskeligheter

  • Diffuse smerter i kroppen

  • Tilbakevendende infeksjoner

  • Uforklarlig svimmelhet

Publisert 2016-07-01


De nyeste artiklene

Slik skriver du bedre jobbsøknader
Slik skriver du bedre jobbsøknader
For deg som ønsker den grunnleggende kunnskapn
Skrevet 1. oktober på Forside, Informasjonsteknologi, Ingeniør og teknikk, Ledelse og personale, Handel og service, Industri og håndverk, Salg og kommunikasjon, Undervisning, Kontor og økonomi, Sosial og helse, Øvrige stillinger
Ny geo-funksjon forbedrer jobbsøket ditt
Ny geo-funksjon forbedrer jobbsøket ditt
Du kanskje har tanker om hvor du ønsker å jobbe - det gjør de aller fleste når de søker ny jobb. Derfor har vi gjort det enklere for deg å søke jobb innenfor en bestemt radius – vanligvis fra bostedet ditt – med vår nye funksjon, radiussøk.
Skrevet 1. september på Forside
Slik fremstår du som motivert, godt forberedt og nærværende til jobbintervjuet
Slik fremstår du som motivert, godt forberedt og nærværende til jobbintervjuet
En undersøkelse viser at de tre sterkeste inntrykk du kan gi etter et jobbintervju er at du er motivert, godt forberedt og nærværende. Se her hvordan du gjør nettopp det.
Skrevet 1. juli på Forside, Informasjonsteknologi, Ingeniør og teknikk, Ledelse og personale, Handel og service, Industri og håndverk, Salg og kommunikasjon, Undervisning, Kontor og økonomi, Sosial og helse, Øvrige stillinger
Slik skriver du profilteksten til en CV som gir deg adgang til jobbintervju
Slik skriver du profilteksten til en CV som gir deg adgang til jobbintervju
Ifølge Rekrutteringsanalysen 2017 leser 80 prosent av arbeidsgiverne CV`en først og 83 prosent leser profilteksten i CV`en. Så hva skal du skrive for å bli lest og for å komme gjennom nåløyet? Les videre og få råd og tips til fagprofilteksten.
Skrevet 1. juni på Forside, Informasjonsteknologi, Ingeniør og teknikk, Ledelse og personale, Handel og service, Industri og håndverk, Salg og kommunikasjon, Undervisning, Kontor og økonomi, Sosial og helse, Øvrige stillinger
Annonse:
Cookies på Jobbsafari

Vi bruker informasjonskapsler til statistikk og til å gjøre hjemmesiden mer brukervennlig. Det utplasseres informasjonskapsler fra Jobbsafari og fra samarbeidspartnerne våre. Klikker du videre på siden, aksepterer du at det utplasseres informasjonskapsler til disse formålene. Les mer her om vår bruk av informasjonskapsler, herunder hvordan du velger bort bruken av informasjonskapsler.