En god latter gjør bedriften mer vellykket


Har du koll på varningssignalerna?

Latter er ikke noe å tøyse om. Forskning viser at vår latter ikke bare styrker immunforsvaret, men også øker vår toleranse mot smerte samtidigt som den også lindrer stress.

Hedengren Media

Erik Larsson
Hedengren Media


Når du ler, aktiveres magemusklene og skuldrene med resultatet at hele kroppen slapper av. Latteren fungerer også som en kondisjonspass for hjertet. Dessuten avsondres endorfiner som lindrer smerte, samtidigt som produksjonen av T-celler øker, noe som er bra for immunforsvaret.

Det betyr at personale på en arbeidsplass der det er mye latter, presterer bedre enn de ellers skulle gjøre. Det er faktisk mulig å måle effektene av det å ha gøy på jobben i lønnsomhet, antall sykedager og risikoen for at det oppstår misforståelser og konflikter.

Forklaringen er at et godt og muntert klima, gjør at hvert individ på arbeidsplassen føler seg bra, men også at de i gruppen kan påvirke hverandre på en positiv måte. Kommunikasjonen ut mot kunder eller andre intressenter forbedres også.

Det er med andre ord viktig å ta opp latter-faktoren på kommende avdelingsmøte. Hvordan er det med latter-klimaet? Hvordan vil vi ha det og hvordan klarer vi å gjennomføre det?

Ifølge en undersøkelse av Adecco og Nocus som ble gjennomført på 2 154 fagfolk, ler ansatte i Sverige gjennomsnittlig over fem ganger om dagen. Det viser seg også at det er mest latter innom helsevesenet, mens latteren høres mer sjelden blant ansatte innom kontor, HR og administrasjon.

Sannsynligvis skyldes forskjellen at de i helsevesenet har mange personlige møter og beveger seg mye i løpet av arbeidsdagen. Den som jobber på kontor sitter ofte fast ved sitt skrivebord og sin PC, hvilket ikke gjør at det drar noe ekstra i smilebåndene.

Et annet resultat fra undersøkelsen viser at sjefer ler oftere enn de andre ansatte på grunn av de fokuserer på å få andre i godt humør for å lette på stemningen. I tillegg kan man tyde at arbeidere ler mer enn tjenestemenn, lavtlønnete mer enn de godt betalte, lav kompetanse mer enn de med høy kompetanse og de som bor på landet ler mer enn de som bor i byene.

Konklusjonen er at et muntert klima i og for seg alene ikke løser de problemene man har på arbeidsplassen, men det kan lede til at man føler seg bedre rustet til å løse dem.

Slik forklarer psykologen Lena Dur Høgnelid hvorfor det er viktig å le på jobben:

  • Vennlige smil og god latter påvirker tilliten, ønsket om å jobbe og vår evne til å være empatiske, vise interesse, omtanke og gavmildhet.

  • Latter og smil skaper en sterk følelse av felleskap, bygger gode relasjoner og minsker risken for misforståelser og konflikter.

  • Latter er avslappende og når vi føler oss rolige og ikke truet, lytter vi bedre og vår selvtillit øker.

  • Den kognitive innvirkning som latteren leder til, gir ytterligere positive effekter for hele gruppens totale kreativitet, læring og evnene til å løse problemer.

La oss runde av med å presentere verdens morsomste vits, om man skal tro en internasjonal undersøkelse av den engelske psykologen Richar Wiseman:

To jegere er ute i skogen når en av dem kollapser. Det ser ut som som han har sluttet å puste og hans øyne er blanke. Den andre jegeren tar frem sin mobiltelefon og ringer alarmstasjonen.

«Min venn er død, hva skal jeg gjøre?» utbryter han. Kvinnen på larmstasjonen svarer «Ro deg ned, jeg kan hjelpe til. Til å begynne med må du forsikre deg om at han virkelig er død». Etter en stille stund høres et skudd. «Ok», sier mannen. ”Hva skal jeg gjøre nå?”

Publisert 2016-07-01


De nyeste artiklene

Ti tegn på en dårlig sjef
Godt lederskap handler om å unngå feller som gjør deg til en dårlig sjef. Time Magazine har listet ti tidlige tegn på velmenende avgjørelser som ofte blir feil.
Skrevet 1. desember på Bedrifter
Anger Manegement
Anger Management
Har du vanskelig for å holde sinne tilbake? Da er det på tide å ta tak i problemet - et hissig temparement kan true både karriere og privatliv.
Skrevet 1. november på Bedrifter
Kommuniser mer!
Evnen å kommunisere er helt avgjørende i arbeidslivet, men det er ikke noe som kommer naturlig. Det er en ferdighet som hele tiden behøver opptrening.
Skrevet 1. september på Bedrifter
En organisasjonsekspert gir råd om en effektiv organisasjon
«Mennesker er ikke mekaniske enheter som det er mulig å kontrollere.» Organisasjonseksperten Bud Caddell var en av talerne på The Conference tidligere i år.
Skrevet 1. august på Bedrifter
De unge vil raskt til saken i jobbannonsen
En fersk analyse viser at de unge raskt vil kunne se om deres faglige kvalifikasjoner passer jobben. Men jobbannonsene har fokus på helt andre saker.
Skrevet 1. juni på Bedrifter
Annonse:
Jobbsafari jobbagent