Ingen vet hvor hardt du jobber



Selv om du føler deg som en flittig og dedikert medarbeider, er det langt fra sikkert at andre oppfatter deg som det.

Martin Ellermann
Journalist, Jobindex.


Kanskje er du en av de medarbeidere som kjemper i stillhet. Det kan være at du tenker at sjefen og kollegaene nok vet hvilken fantastisk jobb du legger ned hver dag. Men er du sikker på at de også vet når du tar en ekstra tørn? Legger de merke til at det er du som ofte tar på deg oppgaver som haster, arbeider overtid og tar på deg nye prosjekter? Det er ikke sikkert at det er så klart for dem som det er for deg.

Jo Ilfeld er Ph. d. og coach. På sin karriereside Success Reboot, anbefaler hon at du skal synliggjøre din innsats på jobben.

«Gå fra ditt skrivebord og prat med folk. Selv om telefonsamtaler og e-post har tatt over det meste av vår kontaktmåte så er sanningen at de fleste styrker forbindelsene best gjennom personlige møter, småprat ved kaffemaskinen og informelle frokoster,» forklarer hun.

Opplys andre om dine suksesser

Dine forbindelser er viktige. Det er til dem du synliggjør hva og hvor mye du gjør, hvilke utfordringer du har og hvilke ideer du gir til forbedringer. Men det kan være vanskelig for noen å være sosial på en, i deres øyne, unaturlig måte.

På den amerikanske nettverksiden for programmerere, StackEchange, spør en bruker:

«Min sjef har akkurat bedt meg forsøke å gjøre meg mer synlig i organisasjonen. Jeg forstår ikke helt ideen med det. Hvorfor er det viktig å være synlig? Om jeg er en fantastisk programmerer, hvorfor skal jeg bekymre meg om det? Om mitt arbeide er bra, er jeg nødt til å rope dette høyt til alle og enhver?».

De harde svarene fra de andre brukerne av nettverksiden, er at enten så er man usynlig eller så er man en stjerne. Og i USA er det ikke alltid så mye i mellom de to ytterpunktene.

Gjør noe ekstra

På HR-nettverket HumanResoruces.com, understreker forfatteren Linda Chattelan det viktige ved å skille seg fra mengden. Hun ser dine initiativ i resultatene når andre får øye på deg.

«Let etter måter som kan gjøre at du stikker ut fra mengden. Mange medarbeidere tar ikke initiativ. Det er for mye besvær, de har det for travelt med å utføre sitt arbeide eller så har de blitt for tilfredse. Topp utøvere gjør konsekvent en ekstra innsats,» forklarer hun.

Men nok en gang er nøkkelen til anerkjennelse at du synliggjør arbeidet ditt.

«Å skape resultat og få innflytelse, er nøklene til å nå dine mål. Det er viktig at du forstår din målgruppe og skreddersyr din kommunikasjon til dem,» forteller Linda Chattelan.

Så – sørg for å sette fokus på det du bidrar med, så at du ikke forsvinner i mengden.

Publisert 2016-06-01


De nyeste artiklene

Slik skriver du bedre jobbsøknader
Slik skriver du bedre jobbsøknader
For deg som ønsker den grunnleggende kunnskapn
Skrevet 1. oktober på Forside, Informasjonsteknologi, Ingeniør og teknikk, Ledelse og personale, Handel og service, Industri og håndverk, Salg og kommunikasjon, Undervisning, Kontor og økonomi, Sosial og helse, Øvrige stillinger
Ny geo-funksjon forbedrer jobbsøket ditt
Ny geo-funksjon forbedrer jobbsøket ditt
Du kanskje har tanker om hvor du ønsker å jobbe - det gjør de aller fleste når de søker ny jobb. Derfor har vi gjort det enklere for deg å søke jobb innenfor en bestemt radius – vanligvis fra bostedet ditt – med vår nye funksjon, radiussøk.
Skrevet 1. september på Forside
Slik fremstår du som motivert, godt forberedt og nærværende til jobbintervjuet
Slik fremstår du som motivert, godt forberedt og nærværende til jobbintervjuet
En undersøkelse viser at de tre sterkeste inntrykk du kan gi etter et jobbintervju er at du er motivert, godt forberedt og nærværende. Se her hvordan du gjør nettopp det.
Skrevet 1. juli på Forside, Informasjonsteknologi, Ingeniør og teknikk, Ledelse og personale, Handel og service, Industri og håndverk, Salg og kommunikasjon, Undervisning, Kontor og økonomi, Sosial og helse, Øvrige stillinger
Slik skriver du profilteksten til en CV som gir deg adgang til jobbintervju
Slik skriver du profilteksten til en CV som gir deg adgang til jobbintervju
Ifølge Rekrutteringsanalysen 2017 leser 80 prosent av arbeidsgiverne CV`en først og 83 prosent leser profilteksten i CV`en. Så hva skal du skrive for å bli lest og for å komme gjennom nåløyet? Les videre og få råd og tips til fagprofilteksten.
Skrevet 1. juni på Forside, Informasjonsteknologi, Ingeniør og teknikk, Ledelse og personale, Handel og service, Industri og håndverk, Salg og kommunikasjon, Undervisning, Kontor og økonomi, Sosial og helse, Øvrige stillinger
Annonse:
Cookies på Jobbsafari

Vi bruker informasjonskapsler til statistikk og til å gjøre hjemmesiden mer brukervennlig. Det utplasseres informasjonskapsler fra Jobbsafari og fra samarbeidspartnerne våre. Klikker du videre på siden, aksepterer du at det utplasseres informasjonskapsler til disse formålene. Les mer her om vår bruk av informasjonskapsler, herunder hvordan du velger bort bruken av informasjonskapsler.